Trender innen pakningsdesign

ToppAlle som jobber med merkevarebygging for butikk vet at det er viktig å lage pakningsdesign som står godt i hylla, skaper merkelojalitet og forteller en historie om og rundt produktet.

Selv om vi er verdens mest lojale matvare handlere jobbes det stadig med utvikling av nye produkter og relanseringer som skal inn for å ta sin posisjon i hylla. Trendene i matvareindustrien forandrer seg saktere en trender flest, så man kan allerede nå, basert på høstens lanseringer se en tendens på pakningsdesign året 2016. Vi som jobber med design blir påvirket av hva som skjer ute i den store verden, og av hva andre gjør her i lille Norge. Felles for oss alle er at vi har et brennende ønske om å ta det litt lengre og løse oppgavene enda litt bedre en våre kollegaer for å oppnå de beste salgstallene. Det skal sies at det er et utrolig høyt nivå på norsk pakningsdesign, så dette er en bransje jeg er stolt av å være en del av. Det er snart februar og det første lanseringsvinduet nærmer seg. Her er noen av designretningene som kan bli gjengangere i 2016.

OPPRINNELSE
Lokal tradisjon / Typisk norsk å være god

Lokal tradisjon
De siste årene har man sett at de største matkjedene har åpnet opp for at de små leverandørene skal få hylleplass. (Eksempel: Meny med jakten på norges matskatter) Disse leverandørene produserer kvalitetsprodukter av økologiske, glade råvarer. I hylla trenger disse produktene å fremstå som noe genuint, ekte, med god kvalitet og en fengene historie.

Gode eksempler fra Strømme Throndsen design (Lofotlam) og Tank (Lyngenfjord)

Gode eksempler fra Strømme Throndsen design (Lofotlam) og Tank (Lyngenfjord)

Typisk norsk å være god
Det er ikke uten grunn at man kan spore hvilken gård potetene kommer fra, eller at man understreker at kalvesteken er ekte norsk. For den beste kvaliteten får man jo her hjemme, hvor fjellet møter dalen, jorda er næringsrik og fóret er friskt og usprøytet. Det er typisk norsk å være god! ”Typisk norsk å være god” er storindustriens svar på opprinnelse. Ved å pakke produktet inn i en god opprinnelseshistorie oppnår man interesse hos den bevisste sluttkunde – som igjen er villig til å betale det lille ekstra for et godt, norsk produkt.

 

Gode eksempler fra Design House (Ekte Norsk)  og Strømme Throndsen Design.(Lerum Solbærsirup)

Gode eksempler fra Design House (Ekte Norsk) og Strømme Throndsen Design (Lerum Solbærsirup)

What you see is what you get
Ujålete, naturlig, jovialt og lekent…
Du ser hva du får, og godt er det. Ingrediensene er så sunne, naturlige og gode at vi kan spise disse produktene med god samvittighet. For du blir hva du spiser – enkelt og greit!

Gode eksempler fra Solgård Design (Breakfast bar) og Frank (Berit Nordstrand)

Gode eksempler fra Solgård Design (Breakfast bar) og Frank (Berit Nordstrand)

Keep it simple – PLEASE!
Hele fargeflater som ”tar” hylla gir økt salg. Freia har gjort en fantastisk redesign jobb det siste året. De har fått inn større flater av det gule, noe som igjen gjør at avsenderen ”tar” hylla. Ritz crackers er utformet med det samme prinsippet og formålet. Ganske enkelt genialt – for det enkle er ofte det beste.

Gode eksempler fra britiske Bulletproof (Ritz og Freia)

Gode eksempler fra britiske Bulletproof (Ritz og Freia)